My Little Pony

 

Kommer du ihåg de små söta leksakerna som skildrade färgglada hästar och blev otroligt populära på 80-talet? My Little Pony-leksaker lanserades först som My Pretty Pony 1981 men kom två år efteråt att döpas om och introducera en hel serie av leksaker. Leksakerna var inriktade främst till unga tjejer men det var många som charmades av de väldesignade hästarna och den bakgrundshistoria som byggdes kring dem. Serien av leksaker kom att inspirera både kläder, filmer, tv-serier och mängder av nya produkter med My Little Pony-tryck. Seriösa samlare brukar dela upp franchisen i fyra generationer.

De första generationerna

Några snabba sökningar på Google visar att det finns otroligt många My Little Pony-entusiaster över hela världen. Några tatuerar in My Little Pony medan andra har gjort det till sin hobby att samla alla leksaker och produkter som kommit ut sedan början av 80-talet. 511px-Steampunk_Rainbow_Dash_(11675469515)Man brukar bortse från den första My Pretty Pony och betecknar 1982 som startskottet för franchisen. Då kom de så kallade Earth Ponies och följdes sedan av Flutter Ponies, Sea Ponies, Pegasus Ponies och Unicorn Ponies. Det var företaget Hasbro som stod bakom leksakerna och de som har ett öga för detaljer märker att små ändringar gjordes mellan varje lansering. De flesta ponnyer var vuxna och kvinnliga men det släpptes också en serie av både barn-ponnyer och manliga ponnyer, Big Brother Ponies. Generation två var känd som Friendship Garden Ponies. Hasbro lanserade hästarna i nya poser, med juvel-ögon, roterande huvuden och de hade längre ben än sina föregångare.

Generation tre och fyra

Många samlar på My Little Pony och tillbringar lång tid på att försöka hitta alla de olika versionerna av de populära leksakerna. I 2003 kom den tredje generationen av My Little Ponys. Man kunde då bland annat beställa leksakerna och få tag i så kallade Pony Points, ett system som öppnade upp möjligheter för att få tag i ovanliga hästar eller leksaker som endast fanns i begränsad upplaga. Trots att den tredje generationen inriktade sig på yngre tog det inte lång tid för Hasbro att uppmärksamma dess äldre fans. Det släpptes bland annat Art Ponies som fanns tillgängliga på events som My Little Pony Collector’s Convention och Comic Con. I samband med den tredje generationen My Little Ponys, eller G3 som den kallas av fans, släpptes även massor av biprodukter och samarbeten med andra företag så som McDonalds. I samband med tv-serien My Little Pony: Friendship is Magic i 2010 kördes den fjärde och nuvarande generationen igång.